Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Behandlingshjelpemidler (BHM)

Vi har ansvar for utlån og utlevering av utstyr og forbruksmateriell til pasienter som har behov for videre behandling i hjemmet eller på institusjon.

Skal du bestille forbruksmateriell for første gang kan du bruke skjemaet i lenken under.

For videre bestillinger kan du sende digital dialogmelding fra din innboks på Helsenorge.

Skjema

Bestille forbruksmateriell til behandlingshjelpemidler - skjema (helsenorge.no)


Bestille på telefon

Du kan også bestille på telefon. Se telefonnummer og åpningstider under.

Utlevering

Forbruksmateriell sendes per post og kan ikke hentes hos oss. Leveringstid kan variere fra tre til fem virkedager, noe lenger om varene ikke er på lager. Oppgi mobilnummer under bestilling for å motta sms om henting. 

Vi anbefaler at du bestiller i god tid, minst to uker før du trenger påfyll, spesielt før ferie- og helligdager. 

Det er behandlende lege som bestiller medisinsk teknisk utstyr til deg. Utstyret du låner er sykehusets eiendom og du må ta godt vare på det.

Når du ikke lenger har bruk for utstyret skal det leveres tilbake. Utstyret må være rengjort ved tilbakelevering.

Ta kontakt med oss ved:

  • tekniske spørsmål om utstyret
  • reparasjon eller service på utstyr
  • mistet eller frastjålet utstyr
  • endringer i adresse eller telefonnummer

Dersom utstyr blir ødelagt eller trenger service kan du ta kontakt med oss. Se telefonnummer under, velg tastevalg 2. 

Ved behov får du en timeavtale for service.

Ved utstyrssvikt som gir rask forverring av helsetilstand, kontakt legevakt eller behandlende avdeling på sykehuset. Ved behov for akutt helsehjelp ring 113.  

Behandlende avdeling på sykehuset har ansvar for at du får nødvendig opplæring på utstyret. 

Vi kan svare på spørsmål og veilede i bruk av utstyr og forbruksmateriell. Vi kan ikke svare på spørsmål som angår selve behandlingen, som for eksempel endring av innstillinger på utstyret.

Skal du på reise må du huske på at medisinsk teknisk utstyr alltid skal fraktes som håndbagasje.

Vi kan ikke sende forbruksmateriell til utlandet eller utføre service på utstyr så lenge du oppholder deg utenfor Norge.

For oksygenbehandling på reise og opphold i utlandet finner du mer informasjon i lenkene under. 

Oksygen på flyreise

 

Følg oss gjerne på Instagram - her deler vi små glimt fra hverdagen vår.

Bhm_ahus (Instagram)

 

Kontakt

Telefon

Telefontid: Mandag - fredag kl. 09:00 - 11:30 og 12:30 - 13:30.

Bestille forbruksmateriell

Bestille forbruksmateriell til behandlingshjelpemidler - skjema (helsenorge.no)
Skal du bestille forbruksmateriell for første gang kan du bruke skjemaet i lenken over. For videre bestillinger kan du sende digital dialogmelding fra din innboks på Helsenorge.

Slik finner du fram

Oppmøtested

Inngang 15.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Adresse

Dr. Kobros vei 7-9
1474 Nordbyhagen

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Praktisk informasjon

Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​