Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Fjerning av mandler hos barn - Tonsillektomi

Mandlene er lymfatiske organer som befinner seg på hver side bak i halsen. I tidlig barndom bidrar mandlene til å danne immunstoffer og utvikle immunforsvaret i kroppen. Disse immunstoffene varer hele livet. Lignende vev finnes også andre steder i svelget og i øvre luftveier. Fjerning av mandlene har derfor ingen innvirkning på immunforsvaret i kroppen.

Fjerning av mandlene blir utført dersom barnet har

  • gjentatte akutte betennelser i mandlene
  • kronisk betennelse i mandlene 
  • forstørrede mandler som gir svelge- og pustevansker
  • abscess/byll i mandlene

Delvis fjerning av mandlene (tonsillotomi) kan være et alternativ.

Hos barn er det også ofte nødvendig å fjerne adenoider (polypper/falske mandler), spesielt hvis barnet er plaget med tett nese.

Fjerning av mandlene utføres i narkose. Dette er ikke et komplisert inngrep, men det er en risiko for etterblødning. Slike blødninger kan være alvorlige, og barnet bør ha god indikasjon og være grundig utredet før operasjon.

Henvisning og vurdering

I forkant av inngrepet må det avklares om barnet har andre sykdommer eller om det bruker medisiner som kan ha betydning for operasjonen eller narkosen.

Dersom barnet bruker blodfortynnende medisiner må det avklares med fastlegen om barnet kan slutte med disse før operasjonen.

Før

Barnet blir innkalt til en forundersøkelse før operasjonen. Her møter dere en lege som undersøker barnet i øre-nese-hals-området, og som gir informasjon om operasjonen og om forholdsregler før og etter operasjonen.

Barnet må dusje og vaske håret enten på operasjonsdagen eller kvelden før.

Barnet vil få en venekanyle (PVK/venflon) på håndryggen for å sette narkosemiddel. Barnet kan få bedøvelseskrem (Emla) før venekanylen settes, slik at stikket gjør mindre vondt. Kremen må da legges på begge håndrygger ca. én time før oppmøte.

Barnet møter fastende til avtalt tid. På sykehuset blir dere tatt imot, og barnet får utdelt sykehusklær og seng. Vær forberedt på at det kan bli noe venting før det er klart til operasjon.

Under

En ledsager får være med barnet inn på operasjonsstua mens barnet legges i narkose. Når barnet har sovnet, må ledsageren forlate operasjonsstua.

For å redusere smerter etter operasjonen, gir vi smertestillende medisiner under inngrepet. En munnsperre eller gag (et instrument som trykker ned tungen) brukes for å holde munnen åpen. Mandlene fjernes (skrelles ut) fra tonsillesengene. Vi bruker en såkalt kald teknikk, uten laser eller andre termiske prosedyrer. Alle studier har vist at det er minst risiko for etterblødning ved bruk av kald teknikk.

Etter

Etter operasjonen observeres barnet på oppvåkningsavdelingen. En ledsager kan være hos barnet så fort det er praktisk mulig. Kirurgen vil informere om operasjonen og eventuelle forholdsregler. Dere kan vanligvis reise hjem 3 timer etter operasjonen. Barn må ikke være alene de 2 første ukene etter operasjonen.

Fravær fra barnehage/skole i 14 dager

Foreldre til barn som har blitt operert har rett til pleiepenger fra første arbeidsdag. Ved behov for pleiepenger, kan dere søke om dette fra NAV. Fraværserklæring til skolen får dere på sykehuset før hjemreise.

Resepter

Barnet får resept på smertestillende medisiner (eResept).

Ved blødning etter operasjonen

Det er ikke uvanlig at barnet får noe blodtilblandet slim den første tiden etter operasjonen. Da anbefaler vi å prøve kaldt omslag på hals/nakke og å suge på en isbit, spise is eller drikke kaldt vann. Dersom barnet blør (mer enn blod i spytt), ta direkte kontakt med avdelingen eller ring 113.

Blødning etter fjerning av mandler kan være alvorlig. Ta kontakt ved den minste tvil, og ha lav terskel for å ringe 113.

Barn bør observeres nøye de første dagene etter operasjonen. Det anbefales å sove hos barnet eller se til barnet flere ganger om natten. En mulig blødning etter operasjonen vil kunne ses ved blod fra nesen eller munnen, blodig hoste eller mørk avføring. Dersom barnet svelger hyppig kan det også være tegn på en eventuell blødning.

Forholdsregler for å redusere risiko for blødning etter operasjonen:

Trening/aktivitet

Unngå fysisk anstrengelse (sport/gym) og tunge løft i 14 dager. Når blodtrykket stiger utvider blodkarene seg, noe som øker blødningsfaren.

Dusj/bad

Unngå varmt vann i dusj/bad den første uken.

Mat og drikke

Unngå varm mat og drikke, og mat med skarpe kanter (knekkebrød, brødskorper, nøtter etc.) den første uken.

Generell risiko/komplikasjoner

De fleste har en del smerter i halsen etter operasjonen. Gi smertestillende medisin etter legens anbefaling.

Det er ikke uvanlig at øresmerter oppstår ca. 2 dager etter operasjonen. Øresmertene skyldes hevelse rundt nervene som går fra halsen opp til øret. Ubehaget kan reduseres ved at barnet ligger med hodet eller overkroppen hevet.

Det er viktig at barnet drikker rikelig og ofte. Det kan hindre dannelse av harde skorper på sårflatene, som kan gi økte smerter.

Andre følger etter operasjonen kan være

  • endret smaksans
  • hevelse i drøvelen som kan medføre brekningsrefleks og svelgevansker
  • lett dårlig ånde (dersom barnet blir plaget med sterk dårlig ånde, kan dette være tegn på infeksjon)
  • tannskader
  • hud- og bløtvevsskader

Ta kontakt ved blødning, nedsatt allmenntilstand, feber, økte smerter eller problemer med væskeinntak.

Vær oppmerksom

Det er ikke uvanlig med noe blodtilblandet slim, men dersom barnet blør (mer enn blod i spytt), ta direkte kontakt med avdelingen eller ambulanse på tlf. 113. Blødning etter fjerning av mandler kan være alvorlig. Ta kontakt ved den minste tvil og ha lav terskel for å ringe 113.

Kontakt

Ahus Nordbyhagen Øre-nese-hals
Ventetid: 12 - 44 uker

Ventetid: 12 - 44 uker

Kontakt Øre-nese-hals

Oppmøtested

Sengebygg 1, 1. etasje (S101). 

Inngang 1.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Oversiktsbildet Sykehuset på Nordbyhagen

Ahus Nordbyhagen

Transport

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Ventetid

12 uker til utredning

32 uker til dagbehandling (44 totalt)

32 uker til innleggelse (44 totalt)

Praktisk informasjon

Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. På Akershus universitetssykehus respekteres alle religioner og livssyn.

Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.

Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

Åpningstid:
Hverdager kl. 11-15
Telefon: 67 96 81 20

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.


Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

Mer informasjon og åpningstider​

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.