Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Angstlidelser - eBehandling for barn mellom 8 og 13 år

Angstlidelser er den vanligste gruppen psykiske lidelser blant barn og unge. Noen barn er engstelige for å være borte fra foreldrene sine, noen er veldig redde for hva andre tenker om en, noen er veldig bekymret for ulike ting. Denne engsteligheten eller bekymringene påvirker hvordan barnet fungerer i hverdagen, for eksempel på skolen, sammen med familie eller venner, eller i fritidsaktiviteter.

eBehandling

eBehandling er en metode for å tilby terapeutisk hjelp til barn med angst digitalt. Denne eBehandlingen bruker kognitiv atferdsterapi, en tilnærming som hjelper barn med angst ved å endre negative tankemønstre og reaksjoner. Behandlingen er bygget opp på følgende måte:

  • Gjenkjenne triggere: Barnet lærer å identifisere situasjoner og tanker som utløser angst.
  • Utfordre tanker: Barnet lærer å utfordre overdrevne tanker og teste ut mer realistiske.
  • Eksponering: Barnet utsettes gradvis for angstutløsende situasjoner for å redusere angstresponsen. Gjennom eksponering kan barnet erfare at følelsene og kroppens reaksjoner blir mer håndterbare.
  • Mestringsstrategier: Teknikker som gir barnet verktøy når man jobber med å utfordre og mestre angsten.
  • Foreldrestøtte: Foreldre hjelper barnet å øve og gir støtte

Behandling via internett

eBehandling lar barn og familier få tilgang til hjelp hjemmefra. Det gir fleksibilitet og gjør det lettere å tilpasse behandlingen til familiens timeplan. Programmet er delt inn i 12 kapitler som barnet og foreldrene går gjennom i sitt eget tempo.

Kapitlene inneholder tekst, videoer, aktiviteter og oppgaver som hjelper barnet med å gjenkjenne og håndtere angsten. Foreldre deltar aktivt i behandlingen og får veiledning om hvordan de kan støtte barnet gjennom programmet. De lærer strategier for å hjelpe barnet å møte angsten i hverdagen. Programmet inkluderer gradvis eksponering for angstutløsende situasjoner, med oppgaver som barnet kan gjøre hjemme eller i trygge omgivelser for å lære å mestre angsten.

Gjennom eBehandlingen følges dere opp av en behandler som veileder barnet og foreldrene underveis gjennom meldinger. Slik får dere en personlig støtte og tilpasning av behandlingen.

Effekten av eBehandling er undersøkt i flere studier, både i Norge og internasjonalt. eBehandling for barn med angst har vist seg å være en effektiv og fleksibel behandling samtidig som man får god oppfølging av behandler underveis.

Henvisning og vurdering

Dersom du ikke er i behandling for psykiske vansker, kan du ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til oss. Du vil motta svar når henvisningen din er vurdert.

Dersom du allerede er i behandling i poliklinikk ved din lokale BUP, kan du snakke med behandleren din om eBehandling kan være aktuelt for deg.

Før

Dersom vi vurderer at du kan ha nytte av et behandlingstilbud ved BUP, vil du og foreldrene dine bli innkalt til en vurderingssamtale med en behandler.

Dere vil så gjennomgå en utredning av dine vansker, symptomer, viktige livshendelser og situasjonen din i dag. Utredningen gjennomføres for å sikre at de som ønsker hjelp får en behandling som passer. 

Etter utredningen har dere en oppsummerende samtale hvor dere får informasjon om veien videre. Dersom eBehandling vurderes som et egnet tilbud til dere, vil dere få mer informasjon om behandlingen og kan stille spørsmål til behandleren før dere starter opp. 

 

Under

Behandlingsprogram på nett 

Dersom vi vurderer at tilbudet egner seg for deg, får forelderen din tilsendt innloggingsinformasjon til behandlingsplattformen, slik at du kan starte eBehandlingen. Forelderen din må logge deg på med sin BankID. Behandler ved BUP vil også gi dere informasjon om dette. 

 Arbeidet i eBehandling er stegvis. Når du er ferdig i et kapittel, vil du få tilgang til det neste. Det er vanlig at en forelder jobber sammen med barnet i barneprogrammet. I tillegg er det et eget foreldreprogram hvor foreldre får litt ekstra informasjon og veiledning. Behandleren din følger deg opp hver uke gjennom meldinger i programmet. Du kan skrive til behandleren din når du vil, og sammen arbeider dere med å finne de beste tiltakene for deg. 

 

Skriftlig tilbakemelding 

I eBehandling har du gjennom hele behandlingen kontakt med behandleren din via skriftlige meldinger og tilbakemeldinger på oppgaver. Barn og foreldre vil få individuelt tilpassede svar fra behandler kort tid etter innsending av øvelser eller spørsmål. Behandlerens rolle er å svare på spørsmål, forklare behandlingsinnholdet, øke motivasjonen og hjelpe til med problemløsning ved behov.  

 

Samarbeid med foreldre og andre nære 

Vår erfaring viser at barn som jobber sammen med foreldre og inkluderer sine nærmeste i behandlingen, kan ha lettere for å jobbe seg gjennom utfordringene. Dette er spesielt nyttig for å overvinne motløshet og dalende motivasjon. Det kan derfor være god hjelp å fortelle og vise hva du arbeider med til foreldrene dine eller en annen nær person. 

 

Øvelse og trening 

Den viktigste delen er øvelsene og treningen på disse. Dette arbeidet skjer ikke inne på nettsidene til eBehandling, men i hverdagen. Øvelsene kan tilpasses dine vansker og har som mål at du lærer nye måter å møte vanskelig situasjoner på. For å få mest mulig ut av behandlingen er jevn trening på øvelsene viktig. Vi anbefaler at du benytter øvelsene og teknikkene du lærer litt hver dag. 

Etter

Når behandlingen er fullført, vil du bli tilbudt en samtale med behandleren din. Oppfølgingen i programmet avsluttes, men du vil ha tilgang på alt innholdet i behandlingen i seks måneder. Innholdet kan lastes ned og skrives ut om du ønsker det. 

Kontakt

  • Kontakt BUP Follo

    Idrettsveien 16A

    Idrettsveien 16 A
    1400 Ski
    4. og 5. etasje.

    Idrettsveien 20

    Idrettsveien 20
    1400 Ski
    2. etasje.

    Transport

    Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

    Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

    Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

    Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

    Hva betyr dette for deg som er pasient?

    Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

    Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

    Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

    Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

    pasientreiser.no

    Praktisk informasjon

    Vi på sykehuset ønsker å bidra til at barn og unge i din familie blir godt ivaretatt. Barn påvirkes når noen i familien er syke. De trenger at voksne er åpne og ærlige om det som skjer. Du finner mer informasjon og andre ressurser på siden under.

    Barn og unge i familien?

    ​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

    Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

    Les mer

    Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

    Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

    Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

    Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

    Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

    Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

    ​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

    Les mer om personvern

    ​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

    De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

    Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

    Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

    Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

    Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

    Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

  • Kontakt BUP Grorud

    Adresse

    Rosenbergveien 15
    0963 Oslo
    Inngang 7, ekspedisjon i 1. etasje

    Transport

    Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

    Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

    Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

    Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

    Hva betyr dette for deg som er pasient?

    Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

    Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

    Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

    Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

    pasientreiser.no

    Praktisk informasjon

    Vi på sykehuset ønsker å bidra til at barn og unge i din familie blir godt ivaretatt. Barn påvirkes når noen i familien er syke. De trenger at voksne er åpne og ærlige om det som skjer. Du finner mer informasjon og andre ressurser på siden under.

    Barn og unge i familien?

    ​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

    Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

    Les mer

    Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

    Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

    Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

    Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

    Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

    Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

    ​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

    Les mer om personvern

    ​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

    De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

    Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

    Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

    Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

    Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

    Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

  • Kontakt BUP Øvre Romerike

    Oppmøtested

    BUP Øvre Romerike holder til i bygget som ligger mellom Rema 1000 og Toyota, Expert ved Industriveien på Jessheim. Parkeringsplass og inngang fra den siden av bygget som vender mot Expert.

    Adresse

    Henrik Bulls veg 111
    2052 Jessheim

    Transport

    Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

    Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

    Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

    Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

    Hva betyr dette for deg som er pasient?

    Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

    Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

    Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

    Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

    pasientreiser.no

    Praktisk informasjon

    Vi på sykehuset ønsker å bidra til at barn og unge i din familie blir godt ivaretatt. Barn påvirkes når noen i familien er syke. De trenger at voksne er åpne og ærlige om det som skjer. Du finner mer informasjon og andre ressurser på siden under.

    Barn og unge i familien?

    ​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

    Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

    Les mer

    Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

    Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

    Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

    Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

    Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

    ​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

    Les mer om personvern

    Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

    ​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

    De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

    Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

    Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

    Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

    Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

    Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​