Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Arrbrokk

Et arrbrokk er et brokk som oppstår i et operasjonsarr i buken. Behandlingen er operasjon, enten som åpen operasjon eller kikkhullskirurgi (laparoskopisk).

Et brokk betyr at deler av innholdet i magen presses ut gjennom en defekt i bukveggen, i dette tilfellet gjennom et arr. De vanligste arrbrokkene kommer i midtlinjearr. Jo mindre arrene er, jo mindre er sjansen for brokk. Arrbrokkene kan bli svært store og kosmetisk skjemmende for noen. Noen syntes arrbrokkene er ømme, og de kan til tider være smertefulle. Andre har ingen plager.

Det er også en sjanse for at tarm kan bli klemt inne i brokket, men dette er vanligere ved mindre arrbrokk. Inneklemt brokk er svært smertefullt, og brokket blir veldig hardt og vanskelig å trykke på plass. Dersom dette skjer må du oppsøke lege straks, det kan bli nødvendig med operasjon.

Henvisning og vurdering

Pasientene henvises fra fastlege eller fra en annen kirurgisk avdeling.

Kirurgen undersøker brokket. Noen ganger bestilles det supplerende bilder for å kartlegge brokket. Gjerne med CT eller ultralyd. Man vurderer da blant annet størrelsen på brokket. Dersom det er indikasjon for operasjon vil kirurgen informere om hvilken type operasjon som blir aktuell, samt risikofaktorer. De vanligste risikofaktorene er at brokket kommer tilbake (residiv). Man bør også være klar over fare for blødning, betennelse, skade på tarm og smerte. Røyking øker risiko for komplikasjoner, og du bør slutte før operasjon.

Utredningsfasen kan variere mye, avhengig av ventetid til poliklinikk og CT.

I henvisningen skal det stå hva pasienten er operert for og når dette ble gjort. Størrelsen på brokket og pasientens plager skal beskrives, og det skal presiseres om pasienten er så plaget at han/hun ønsker operasjon. Hvis pasienten er operert for kreft, skal det informeres om oppfølging av kreftsykdommen, og om det er funnet spredning eller lokal tilbakekomst av kreftsykdommen. Henvisningen bør også inneholde opplysninger om andre sykdommer, medikamenter, røykevaner, vekt og høyde.

Ved operasjoner for arrbrokk er det vektgrense slik at BMI må være under 30. Ved BMI over 30 øker komplikasjonsfaren betydelig, og operasjonen er vanskeligere. Det er et absolutt krav at pasientene er røykfrie minst 6 uker før og 6 uker etter operasjonen. Nikotinplaster og nikotintyggegummi kan brukes. Snus og el-sigaretter anbefales ikke, men er ikke absolutt forbudt. Det er viktig at pasientene får denne informasjonen av fastlegen ved henvisningstidspunkt.

Før

​Faste

Før operasjonen/undersøkelsen må du faste. Hvis du ikke møter fastende, kan det hende vi må avlyse/utsette timen.

De siste 6 timene før operasjon/undersøkelse skal du ikke spise mat eller drikke melk/melkeprodukter. De siste 2 timene skal du unngå tyggegummi, drops, snus og røyk. Frem til 2 timer før kan du drikke klare væsker: Vann, saft, juice uten fruktkjøtt, brus, te og kaffe uten melk. Du kan svelge medisiner med et lite glass vann inntil 1 time før, og pusse tenner og skylle munnen når som helst.

  • Mat og melk/melkeprodukter: Stoppes 6 timer før
  • Klare væsker, tyggegummi, drops, røyk og snus: Stoppes 2 timer før

Hvis du likevel har spist eller drukket utenom de tidene som står her må personalet få vite det. Før enkelte inngrep skal du drikke en bestemt mengde næringsdrikk. 

Hvis andre regler gjelder for deg, vil du få beskjed om dette  

  • Du skal ta en grundig dusj med hårvask om morgenen på operasjonsdagen. Ikke påfør hudkrem eller sminke etter dusjing.
  • På sykehuset blir operasjonsområdet barbert hvis nødvendig.
  • Dersom du har fått beskjed om at du skal bruke brokkbind eller kompresjonstøy, kan du kjøpe dette hos bandasjist.

Under

Operasjonen gjøres åpent eller med kikkhullskirurgi (laparoskopisk).

Åpen operasjon

Ved åpen operasjon fjerner vi det gamle arret, og gjør ofte samtidig en større eller mindre hudplastikk (fjerning av overskytende hud) fordi brokket har ført til en utvidelse av huden.

Vi prøver å samle bukmuskulaturen slik at den opprinnelige anatomien gjenskapes mest mulig. Vi bruker alltid en nettforsterkning. Det betyr at et nett plasseres under, mellom eller oppå muskulaturen som en forsterkning. Noen ganger legger vi inn dren for å fjerne sårvæske. Disse fjernes etter operasjonen. Brokkbind legges på for avlastning.

Kikkhullskirurgi

Ved kikkhullskirurgi fjerner vi ikke hud. Vi lager flere små snitt der rør på 5 og 12 mm føres inn i bukhulen og operasjonen gjøres gjennom disse.

Det blåses luft inn i bukhulen. Brokket trekkes så inn i bukhulen, og defekten lukkes med suturer. Det legges et forsterkende nett over defekten. Noen ganger legges nettet mellom bukhinnen og bukveggen, andre ganger direkte på bukveggen fra innsiden.

Operasjonene gjøres i narkose, ofte supplert med epiduralbedøvelse (i ryggen). Ved begge operasjonstypene gis det vanligvis antibiotika forebyggende.

Operasjonstiden varierer mye med brokkets størrelse, og om det samtidig skal gjøres en hudplastikk. De største operasjonene tar opp mot tre timer, mens de små kan være gjort på mindre enn en time.

Etter

Smertestillende

Etter operasjonen blir du værende i avdelingen minst ett døgn, kanskje opp mot en uke ved de største brokkene. Det viktigste den første tiden er god smertebehandling. I tillegg til tabletter eller sprøyter, gir vi ofte smertestillende medisiner gjennom et tynt kateter i ryggen (epiduralkateter). Dette kateteret blir liggende i 2-3 dager.

Blodprøver

Vi tar blodprøver for å oppdage eventuell betennelse eller blødning. Du får blodfortynnende medisin for å forebygge blodpropp når du er innlagt.

Aktivitet

De første dagene etter operasjonen får du instruksjoner i opptreningøvelser og pusteøvelser. God pusteteknikk og tidlig aktivitet er viktig for å unngå lungebetennelse. Det er viktig at du kommer deg ut av sengen så raskt som mulig for å gå korte turer. Brokkbind anbefales.

Oppfølging og sykemelding

Noen sykehus avtaler oppfølging på poliklinikken etter noen uker.

Vanlig sykemeldingstid er 4-6 uker etter de store brokkene.

Styrken i bukveggen etter operasjon kan aldri bli bedre enn 80 % av opprinnelig styrke. Du skal unngå ekstreme belastninger, som svært tunge løft, resten av livet. Det er viktig med mest mulig bevegelse. Ved trening i treningsstudio skal belastningen av magemusklene skje gradvis. Det tar opp mot 6 måneder før du kan se det endelige resultatet av operasjonen.

Vær oppmerksom

Kontakt avdelingen om du får noen av disse plagene: ​

  • tung pust
  • blødning i såret
  • væsking fra såret
  • økende hevelse, rødhet eller smerte fra såret
  • økende hevelse i ett eller begge beina
  • sykdomsfølelse/nedsatt allmenntilstand
  • svimmelhet eller besvimelse
  • ​feber

​Blir du akutt syk, ring 113.

Kontakt

  • Kontakt Kirurgisk avdeling, Gardermoen
    En stor bygning med parkeringsplass

    Ahus Gardermoen

    Ragnar Strøms Veg 10

    2067 Jessheim

    Besøkstider

    • I dag 18:00 - 19:00
    • Mandag 18:00 - 19:00
    • Tirsdag 18:00 - 19:00
    • Onsdag 18:00 - 19:00
    • Torsdag 18:00 - 19:00
    • Fredag 18:00 - 19:00
    • Lørdag 14:00 - 15:00
    • Søndag 14:00 - 15:00

    Transport

    Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

    Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

    Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

    Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

    Hva betyr dette for deg som er pasient?

    Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

    Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

    Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

    Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

    pasientreiser.no

    Bil
    Kjørende på E6 fra sør eller nord, ta av kryss 51 til Jessheim Nord.

    Parkering
    Parkering for pasienter, pårørende og besøkende er den første parkeringen du kommer til når du kjører inn til Ahus Gardermoen. Ditt bilskilt blir registrert ved innkjøring og du betaler på automat ved avreise.

    Mer informasjon om parkering finner du på onepark.no.

    Du kan ta tog til Oslo lufthavn eller Jessheim togstasjon. Videre må du ta buss nr 420 (ca 13 minutter fra OSL) eller 450 (ca 9 minutter fra OSL) fra begge stasjoner.

    Busstoppen ved Ahus Gardermoen heter Lokevegen.

    Taxi
    Du kan ta taxi fra Oslo lufthavn som tar cirka 5 minutter.

    Fly
    Fra Oslo lufthavn du kan ta buss eller taxi.

    Praktisk informasjon

    Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

    På disse avdelingene tillates ikke blomster

    • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
    • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
    • S204 - Kar/Thorax sengeområde
    • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
    • S403 - Kardiologisk sengeområde
    • Ortopedisk sengeområde
    • Geriatrisk sengeområde
    • Hjerteovervåkningen
    • Akuttområde Akutt 24
    • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
    • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
    • Barne- og ungdomsklinikken
    • Intensiv og intermediær seksjon

    Besøk er viktig for innliggende pasienter, og vi skal så godt vi kan tilrettelegge for besøk. Ahus har generelle besøkstider, men merk at det kan være andre tider som gjelder ved avdelingen du skal besøke.

    Finn avdelingen du skal besøke via lenken under og se på avdelingsiden hvilke besøkstider som er gjeldende. Dersom det ikke er oppgitt besøkstid på avdelingssiden er det den generelle besøkstiden som gjelder.

     

    Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

    Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

    Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

    ​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

    På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

    Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

    Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

    Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

    Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

    Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

    Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

    Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

    Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

    ​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

    De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

    ​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

    Les mer om personvern

    Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. På Akershus universitetssykehus respekteres alle religioner og livssyn.

    Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.

    Hos oss kan kan du treffe en Sykehusklovn!

    Verdens beste reseptfrie medisin er et besøk av en sykehusklovn!
    Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Gjennom improvisasjon, lydhørhet og sin helt spesielle klovnekommunikasjon besøker de pasienter, pårørende og helsepersonell. Sammen skaper klovn og barn unike øyeblikk hvor sykehusets rutiner må vike plass for noe annet.

    Sykehusklovnene kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg.

    Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

    Les mer om Sykehusklovnene (sykehusklovnene.no)

    Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

    Les mer

    ​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

    Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

  • Ventetid: Ikke oppdatert

    Kontakt Gastrokirurgi

    Oppmøtested

    • Behandlingsbygg 2, 2. etasje (B202).
    • Sengebygg 1, 2. etasje (S102).
    • Sengebygg 2, 2. etasje (S202).

    Inngang 1.

    Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

    Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

    Hovedbygg

    Sykehusveien 25

    1478 Lørenskog

    Transport

    Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

    Mer om parkering

    Buss

    Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

    Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

    Taxi

    Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

    Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

    Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

    Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

    Hva betyr dette for deg som er pasient?

    Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

    Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

    Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

    Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

    pasientreiser.no

    Ventetid

    Ikke oppdatert ventetid for utredning

    Ikke oppdatert ventetid for innleggelse

    Praktisk informasjon

    Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

    På disse avdelingene tillates ikke blomster

    • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
    • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
    • S204 - Kar/Thorax sengeområde
    • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
    • S403 - Kardiologisk sengeområde
    • Ortopedisk sengeområde
    • Geriatrisk sengeområde
    • Hjerteovervåkningen
    • Akuttområde Akutt 24
    • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
    • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
    • Barne- og ungdomsklinikken
    • Intensiv og intermediær seksjon

    Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

    Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

    I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

    Mer informasjon og åpningstider​

    Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

    Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

    Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

    ​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

    På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

    Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

    Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

    ​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

    Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

    Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

    Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

    Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

    Åpningstider:
    Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
    Fredag kl. 10.00-16.00

    Telefon:
    67 90 23 33

    Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

    Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

    Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

    Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

    Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

    Åpningstid:
    Hverdager kl. 11-15
    Telefon: 67 96 81 20

    Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.


    Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

    Se kart over Nordbyhagen

    På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
    Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

    Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

    Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
    Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

    For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager. Ved ferier og helligdager har vi redusert åpningstid.​ Åpningstider uke 26-32: alle hverdager kl.08-15.30, stengt lørdag og søndag.

    Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

    På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

    Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

    Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

    Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

    Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

    Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

    Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

    Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

    Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

    Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

    Les mer om blodprøvetaking

    Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

    ​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

    De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

    ​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

    ​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

    Les mer om personvern

    Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. På Akershus universitetssykehus respekteres alle religioner og livssyn.

    Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.

    Hos oss kan kan du treffe en Sykehusklovn!

    Verdens beste reseptfrie medisin er et besøk av en sykehusklovn!
    Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Gjennom improvisasjon, lydhørhet og sin helt spesielle klovnekommunikasjon besøker de pasienter, pårørende og helsepersonell. Sammen skaper klovn og barn unike øyeblikk hvor sykehusets rutiner må vike plass for noe annet.

    Sykehusklovnene kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg.

    Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

    Les mer om Sykehusklovnene (sykehusklovnene.no)

    Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

    Les mer

    ​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

    Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​