Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Epilepsi – Diagnoseavklaring ved mistanke om epilepsi eller epilepsilignende anfall hos voksne

Noen av de som henvises til Spesialsykehuset for epilepsi har ikke epilepsi, men andre anfallslidelser. Gjennom utredning, kartlegging og registrering av anfall, er målet å avklare om anfallene dine er epileptiske eller har en annen årsak, som for eksempel psykogene ikke-epileptiske (PNES).

Hvorfor gjennomføres undersøkelsen?

Ved å stille riktig diagnose, kan vi tilby deg riktig oppfølging og behandling videre. Vi sikrer at utredningen blir gjort i samsvar med dine behov, og etter ønske fra den som henviste deg.

Det er viktig med en god og forståelig formidling av diagnosen. På den måten håper vi at du blir motivert for å ta imot videre oppfølging og behandling.

Vi planlegger oppholdet ut ifra henvisningen. Oppholdet varer vanligvis mellom 1 til 2 uker.

Før

En sykepleier fra avdelingen ringer deg cirka 2 uker før planlagt innleggelse. I denne samtalen kan du fortelle om din situasjon, behov og de ønsker du har til oppholdet.

Hvis du eller andre har film av dine anfall på mobil, er det fint om du tar med deg denne. Det er også fint om du tar med det du har av anfallsbeskrivelser, eventuelt anfallskalender.

Under

Du får innkomstsamtale med lege og sykepleier/vernepleier. Vi kartlegger sykehistorien og anfallssituasjonen din, og legger en plan for oppholdet. Du får en oversikt over de avtaler du har. Deretter gjør legen en nevrologisk undersøkelse av deg.

Du får 1–2 faste sykepleiere/vernepleierkontakter og en lege gjennom oppholdet i avdelingen. Du får tilbud om jevnlige samtaler med dine kontakter.

Morgenen etter innleggelsen tar vi en fastende blodprøve av deg.

For å få gjennomført en diagnoseavklaring, er det viktig at personalet på post har mulighet til å registrere og observere dine anfall. Overvåkningskamera på soverommene sender bilde til en skjerm inne på vaktrommet. På den måten kan også eventuelle nattlige anfall oppdages og kartlegges. Hvor mye, og når på døgnet du skal være på overvåkning, avtaler vi med deg.

Det er viktig at du melder fra til personalet hvis du får forvarsel, eller merker at du har anfall. Medpasienter blir også bedt om å melde fra til personalet hvis en annen pasient har anfall.

Anfallsbeskrivelsene er med på å gi et best mulig grunnlag for å avklare diagnosen.

Anfallsbeskrivelser fra pårørende eller andre nærpersoner er også nyttige bidrag for å få en god vurdering.

Under oppholdet får du EEG-undersøkelse: Langtidsmonitorering med video (telemetri). Undersøkelsen kan være med på å avklare om anfallene dine er epileptiske eller ikke. I enkelte tilfeller er det ønskelig å redusere dosen du eventuelt står på av anti-epileptiske medikamenter i forkant av undersøkelsen. Vi ønsker å få registrert dine anfall, og reduksjon av medikamenter kan øke sjansen for at du får anfall under registreringen.

Legen vurderer om du skal tilbake på din opprinnelige dose etter telemetri, eller om det skal gjøres endringer. Noen ganger vil vi også foreslå at du sover litt lite rett før eller under registreringen, fordi vi vet at lite søvn kan utløse anfall hos enkelte.

I noen tilfeller er det nyttig med supplerende undersøkelser, som for eksempel en vurdering av psykolog eller billed-diagnostikk.  

Gjør det vondt?

EEG-undersøkelsen er ikke smertefull.

Du må være i observasjonsrommet, koblet til EEG-apparatet i 1 til 3 døgn.

Etter

Hva skjer etterpå?

Når svaret på undersøkelsen foreligger, og vi har fått kartlagt din situasjon, får du samtale og grundig informasjon av lege og sykepleier.

Den diagnostiske konklusjonen forteller om det dreier seg om epilepsi eller ikke, hva slags epilepsi og hva slags anfall du har.

Diagnosen avgjør hva som er riktig behandling videre.

Den aktuelle behandlingen/oppfølgingen blir planlagt og iverksatt i samarbeid med deg.

Ved behov, og etter ønske fra deg, kan også pårørende få informasjon og veiledning.

Legens epikrise blir sendt til den legen som har henvist deg til diagnoseavklaring.

I noen tilfeller er det behov for at du kalles inn til ny vurdering, undersøkelse eller oppfølging på SSE. Dette blir du informert om ved utskrivelse.

Må jeg ta medisiner?

Det avklares med behandlende lege på SSE.

Kontakt

Hovedbygg Nevrologisk poliklinikk

Kontakt Nevrologisk poliklinikk

Oppmøtested

Behandlingsbygg 1, 2. etasje (B102).

Inngang 1.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

Hovedbygg

Sykehusveien 25

1478 Lørenskog

Transport

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Besøk er viktig for innliggende pasienter, og vi skal så godt vi kan tilrettelegge for besøk. Ahus har generelle besøkstider, men merk at det kan være andre tider som gjelder ved avdelingen du skal besøke.

Finn avdelingen du skal besøke via lenken under og se på avdelingsiden hvilke besøkstider som er gjeldende. Dersom det ikke er oppgitt besøkstid på avdelingssiden er det den generelle besøkstiden som gjelder.

 

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

På disse avdelingene tillates ikke blomster

  • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
  • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
  • S204 - Kar/Thorax sengeområde
  • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
  • S403 - Kardiologisk sengeområde
  • Ortopedisk sengeområde
  • Geriatrisk sengeområde
  • Hjerteovervåkningen
  • Akuttområde Akutt 24
  • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
  • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
  • Barne- og ungdomsklinikken
  • Intensiv og intermediær seksjon

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

Mer informasjon og åpningstider​

Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager. Ved ferier og helligdager har vi redusert åpningstid.​ Åpningstider uke 26-32: alle hverdager kl.08-15.30, stengt lørdag og søndag.

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

Åpningstid:
Hverdager kl. 11-15
Telefon: 67 96 81 20

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.