Høreapparatkontroll
Under en høreapparatkontroll ser vi ikke bare på selve høreapparatet, vi gjør også en helhetlig sjekk av hvordan du fungerer med høreapparatene dine.
Henvisning og vurdering
Høreapparatkontroll settes enten opp på forespørsel fra pasient eller rutinemessig etter en høreapparattilpasning.
Før
Dersom du opplever problemer med høreapparatene dine anbefaler vi at du først leser bruksanvisningen. Om høreapparatet åpenbart er defekt kan du spare tid på å sende det direkte til leverandør.
SmartHørsel – App for bruk og stell av høreapparater (hlfutvikling.no)
Om timen din er for evaluering av nye høreapparater er det viktig å bruke høreapparatene hele tiden og å notere deg eventuelle problemer.
Under
Vi ønsker å kartlegge de behov du har og hva slags erfaringer du har gjort deg med høreapparatet.
Audiografen vil justere både lyd og passform, samt vurderer behovet for ytterligere hjelpemidler. Du kan om nødvendig bli henvist til videre.
Du får en repetisjon av bruk og stell av høreapparatene.
Dersom du har høreapparater på utprøving skal vi sammen vurdere om de passer til deg og dine behov. Dersom apparatene fungerer etter hensikten sendes et NAV-skjema til leverandøren og høreapparatene blir dine.
Vi anbefaler sterkt at du forsikrer høreapparatene. Et høreapparat har en erstatningsverdi på mellom 10.000 og 20.000 kroner. Verdien står på din kopi av NAV-skjemaet.
Etter
Du er selv ansvarlig for å holde høreapparatene i orden. Du har rett på å søke om nye høreapparater hvert sjette år.
Vær oppmerksom
Om du merker svekkelse i enten hørsel eller høreapparater kan du kontakte oss eller høreapparatleverandøren.