Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Medisinfri behandling i psykisk helsevern

Medisinfri behandling er et tilbud for pasienter over 18 år i psykisk helsevern som tradisjonelt er blitt behandlet med medisiner.

Behandlingstilbudet blir lagt opp i samarbeid med deg ut ifra tilstanden din. Gjennom behandlingen hjelper vi deg til å nå egne mål, ha god kunnskap om egen sykdom, og oppleve kontroll og mestring av livet ditt.

Du er selv med på å bestemme om du skal benytte medisiner eller ikke, som en del av din behandling. Våre fagfolk skal sikre at du har den informasjonen du trenger for å kunne ta valg som påvirker din behandling.

Medisinfritt tilbud kan også være for deg som bruker medisiner og som ønsker å prøve behandling uten. Vi planlegger en forsvarlig nedtrapping av dine medisiner samtidig som du mottar andre behandlingstilbud.

Henvisning og vurdering

Fastlegen og behandlere i spesialisthelsetjenesten vil sammen med deg vurdere om dette er et egnet tilbud for deg.

Fastlegen og behandlere i spesialisthelsetjenesten kan henvise til utredning. Sammen med deg vil de vurdere om tilbudet er egnet for deg

Personer som er motivert for å gjøre en innsats for å bedre sin livskvalitet, uavhengig av diagnose og medisiner, kan få tilbud om et medisinfritt behandlingsalternativ. 

Henviser følger deg opp i ventetiden.

Henvisning skal inneholde opplysninger om motivasjon for tilbudet, i tillegg til en god utgreiing som inkluderer aktuell og tidligere symptomatologi og behandling, diagnostiske vurderinger, livshistorie/anamnese, personlighetsutgreielse, somatiske helseutfordringer, suicidalvurdering, aktuell og tidligere forhold til rus/avhengighet, psykometri (helst MINI, SCID-2) og aktuell medisinering.

Avdelingen ønsker gjerne å snakke med henviser før en eventuell henvisning, da får vi informasjon som er vesentlig før eventuelt opphold hos oss.

Før

Du blir innkalt til en samtale for å kartlegge tilstanden og behovene dine. Vi vil sammen vurdere om et medisinfritt tilbud er forsvarlig for deg, slik at sykdommen og symptomene ikke forverres under en eventuell behandling. Du  kan lese mer om denne samtalen på siden under. 

Forberedende samtale på medisinfri poliklinikk

Under samtalen får du også mer informasjon om behandlingstilbudet og oppholdet. På vurderingsdagen møter du teamet vårt. Vi vil snakke med deg om motivasjon og målsetting for behandlingen, kartlegge psykiske plager, fysisk helse og samarbeid med familie og lokale hjelpeinstanser.

Dersom du som pasient skal lykkes med et medisinfritt behandlingstilbud er det viktig at du er motivert og klar for å jobbe aktivt med din psykiske lidelse.

Vi jobber etter følgende modeller

  • Feedback-informerte tjenester (FIT): Vi samler jevnlig inn tilbakemeldinger fra pasienten underveis i behandlingen. Da får vi innsikt i hvordan pasienten har det og hvordan de opplever behandlingen. Tilbakemeldingene over tid viser pasientens utvikling og danner grunnlag for samtaler og behandlingen videre.
  • Affektbevissthetsmodellen (ABT): Vi fokuserer mye på pasientens følelser og hvordan de forholder deg til dem. Å være i kontakt med og akseptere egne følelser er viktig og påvirker motivasjon, kommunikasjon, forståelse av en selv og omgivelsene.
  • Åpen dialog: På poliklinikken skal vi møte hverandre på en åpen og ikke-dømmende måte. Vi skal lytte til hverandre og har et felles mål om at alle blir hørt. Dette skaper grunnlag for vekst og ny forståelse og pasientene får mulighet til å få satt ord på det som er vanskelig, slik at det blir lettere å håndtere. En forutsetning for en slik dialog er toleranse for usikkerhet, forståelse for at ting er komplekst og sammensatt og ikke kan løses fort.

 

Under

Vi tilbyr behandling der vi bruker bedringsprosess (recovery) som grunnlag . Det vil si at vi legger vekt på tilbakemeldinger fra deg for å tilpasse behandling underveis og sikre at du får best utbytte av behandlingen.

En grunnleggende holdning i «recovery» er troen på at man til tross for psykiske vansker kan ha en god og meningsfull hverdag. Behandler og pasient jobber som likeverdige partnere mot pasientens mål. Du som pasient er ekspert på deg selv, og behandler er ekspert på det faglige. Målet er at du får tilstrekkelig med kunnskap, ferdighet, nettverk og støtte til å ta ansvar for egne valg og eget liv.

Tilbudet består også av et program som inneholder fysisk aktivitet og trening. Du får informasjon om hva du trenger å ta med deg av utstyr før oppholdet ditt.

Godt kosthold, søvnhygiene og å opprettholde sosialt nettverk og funksjon i dagliglivet står sentralt i behandlingen. Vi skal sammen med deg jobbe for et nært samarbeid med pårørende, fastlege og kommunale helsetilbud.
Du får egen timeplan som du følger gjennom oppholdet.

Individuelt tilpasset

Vi tilbyr behandling som er tilpasset deg. Vi setter sammen flere medisinfrie behandlingsformer i et intensivt program, og bruker ulike metoder for å hjelpe deg med tanker, følelser og handling.


Tilbakemeldinger fra deg er viktig for å tilpasse behandlingen underveis og sikre at du får best mulig utbytte av behandlingen. Du gir oss tilbakemeldingen gjennom spørreskjemaer og samtaler hver uke.


Behandlingsformer ved poliklinikken

Forskning viser at jevnlig fysisk aktivitet fører til bedre fysisk og psykisk helse. I tillegg til å redusere depresjon, angstplager, muskelspenninger, og søvnvansker, kan fysisk kan bedre forholdet til egen kropp, selvbilde og evnen til å mestre stress. Alt i alt bidrar fysisk aktivitet til bedre livskvalitet.

På poliklinikken har fysisk aktivitet i gruppe, som gir aktivitet en sosial og relasjonell side. Selv om du i det daglige er aktiv kan trening i gruppe bidra til nyttige erfaringer. Tilbudet er en viktig del av gruppeprosessen dere går gjennom sammen. Dersom du vanligvis ikke er så aktiv, kan den fysiske aktiviteten bidra til at du kommer i gang med sunnere vaner som kan overføres til når du er hjemme.

På poliklinikken kan du bruke treningsrommet som har det meste av utstyr. Vi har også fast opplegg med tur, da reiser vi ut til forskjellige turmål.

Fysisk aktivitet, styrketrening og friluftsliv

Søvn er viktig for både fysisk og psykisk helse. Mennesker med psykiske problemer får ofte forstyrret søvn, og kan lett havne i onde sirkler hvor søvnproblemer og psykiske plager gjensidig forsterker hverandre. Derfor vektlegger vi god søvnhygiene.

Ukentlige felles samlinger der du ser på arbeidet ditt den siste uka, hva som har fungert bra og mindre bra. Dette er et viktig stoppested på vegen mot å nå tilfriskningsmålene dine.

 

Evalueringsmøter

 

 

Kunst- og uttrykksterapi en terapiform der mye av kommunikasjonen skjer gjennom kunstneriske uttrykk som maling, leire, bevegelse, musikk, poesi og drama.

Kunst- og uttrykksterapi på medisinfri poliklinikk

Kunst og utrykksterapi

 

Samtaler med personalet i poliklinikken som er mest involvert i din behandling. Her kan du få hjelp til å jobbe mot dine mål og å kartlegge hva som eventuelt er hindringer i behandlingen.

Her skal du lære mer om følelser, hvorfor vi har de, hvordan de kan oppleves både i kroppen og mentalt, og hvordan vi kan dele de med andre. Når vi kjenner på følelsene kan vi få vite hva vi trenger og hva vi opplever. Vi vet at bevissthet om våre følelser og hvordan vi håndterer de er viktig for helsa vår.

Dette er en gruppe hvor man lærer om og reflekterer over ulike temaer vi vet har stor betydning for psykisk helse. Eksempler på temaer vi snakker sammen om er hverdagsmestring, relasjoner, sosial støtte, å bli bedre kjent med seg selv, mestring av symptomer og forebygging av tilbakefall.

 

 

Rammer for behandlingen

For å få mest mulig ut av behandlingen er det viktig at du deltar i alle aktiviteter til avtalt tid. Fravær kan redusere utbyttet ditt, skape uforutsigbarhet for andre pasienter og forstyrre behandlingen. I grupper er alle deltakere viktige. Gi beskjed om du er syk og ikke kan møte.

Alle ansatte har taushetsplikt, og vi forventer at pasientene ikke røper informasjon om medpasienter til utenforstående.

Røyking er kun tillatt utendørs på anviste plasser.

Det er ikke tillatt å oppbevare eller bruke alkohol, rusmidler eller medisiner på institusjonen uten avtale. Brudd på denne regelen kan føre til utskrivelse.

Mobiltelefon kan brukes, men samtaler skal tas utenfor fellesarealer og behandlingsgrupper, og skal ikke forstyrre andre.

Du har selv ansvar for å huske når du skal ta medisiner.

Du får servert lunsj, frukt er tilgjengelig hvis du trenger noe utenom måltidene.

  • Du har selv ansvar for verdisaker og personlige eiendeler.
  • Parkering er tilgjengelig ved Skedsmohallen (maps.google.com)
  • I fellesområder ber vi om at du har på klær som overdeler som dekker midje og underdeler som går til kneet.
  • Gjør deg kjent med brannrutinene.

 

Etter

Samarbeid, veiledning og overføring av informasjon og kompetanse til lokalt hjelpeapparat vil være sentralt underveis i behandlingen og ved utskriving. Ved behov vil vi i samarbeid med deg og aktuelle instanser, utarbeide en kriseplan.

En viktig del av behandlingen av psykisk helse er å gjøre både pasient og omgivelser i stand til å fange opp tidlige tegn på forverring.

En kriseplan skal hjelpe deg å

  • oppdage tidlige tegn på forandring
  • planlegge hvordan du kan stoppe en negativ utvikling
  • fortelle deg hvordan du på best mulig måte kan søke hjelp

Planen skal være skriftlig og blir utarbeidet i samarbeid med hjelpeapparatet og dine nærmeste. Hjelpeapparatet forplikter seg til å følge denne planen.

Eksempel på kriseplan fra Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (PDF)

Alle som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester har rett til å få utarbeidet en individuell plan og at det oppnevnes en koordinator. Planen skal bare utarbeides dersom du selv ønsker det.

Formålet med individuell plan og koordinator, er å

  • sikre at du får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud.
  • sikre at du har medvirkning og innvirkning.
  • styrke samhandlingen mellom deg og tjenesteyter og eventuelt pårørende.
  • styrke samhandlingen mellom tjenesteytere på tvers av fag, nivå og sektorer

Mer om Individuell plan (helsenorge.no)

Kontakt

Medisinfri poliklinikk, DPS Nedre Romerike

Kontakt Medisinfri poliklinikk, DPS Nedre Romerike

Oppmøtested

2. etasje.

Adresse

C.J. Hansensvei 25
2007 Kjeller

Transport

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Parkering utenfor bygget, begrenset med plasser. Du kan også parkere ved Skedsmohallen og gå bort (maps.google.com).

Praktisk informasjon

Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. På Akershus universitetssykehus respekteres alle religioner og livssyn.

Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.

Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

Nyheter