Digital læring er en sentral del av arbeidet med kompetanseutvikling i spesialisthelsetjenesten. Enkel tilgang til gode og engasjerende kurs legger til rette for at de ansatte kan heve sin kompetanse gjennom hele yrkeslivet.
Det er derfor tett samarbeid mellom RegDig og kursutviklingsmiljøene i helseforetakene, og med de andre helseregionene.
RegDig tilbyr
- utvikling av regionale digitale læringselementer fra planlegging til ferdigstilling
- bistand til kursutvikling i helseforetak, kompetansetjenester og faggrupper
- råd til kursutviklere om bruk av verktøy og virkemidler
- veiledning til fagmiljøer som vil lage egne kurs
Kursutvikling
Hvis du har behov for et digitalt kurs skal du melde det til koordinatoren for digital læring i ditt helseforetak. De private ideelle sykehusene har også egne koordinatorer. Koordinatoren undersøker om det finnes lignende kurs fra før, og vurderer om det skal meldes inn til RegDig som et regionalt behov.
Regionale og nasjonale kompetansetjenester melder sitt behov direkte inn til RegDig.
Utvikling av digitale kurs gjøres i samarbeid med fagmiljøene. RegDig tar kontakt med den som er oppgitt som fagansvarlig for å legge en plan for videre arbeid. Ofte vil vi også trekke inn kursutviklingskompetanse fra helseforetakene og Sykehuspartner. RegDigs rolle er å lede prosjektet, planlegge innhold og bruk av virkemidler i samarbeid med de fagansvarlige, samt produsere og publisere kurset. Fagmiljøet har ansvar for mål, faglig innhold og kvalitetssikring. Hvis vi skal lage film, podcast eller lignende vil vi ofte bruke fagpersoner i relevante roller.
Hvor lang tid det tar å lage et kurs avhenger av flere faktorer, blant annet at deltakere fra fagmiljøet kan avsette tid til å delta i de ulike fasene av kursutviklingen. Det må ofte regnes fire til tolv måneder fra oppstart av planleggingen til kurset er klart for publisering.