Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Samarbeid på tvers fører til kortere ventetid for barn

For ett år siden var ventelistene så lange at 220 barn ventet for lenge på ulike operasjoner ved øre-, nese-, halsavdelingen, som å fjerne mandlene eller legge inn dren i øret.

Publisert 23.10.2024
Gruppebilde av avdelingsleder øre-, nese-, halsavdelingen Ivar Bjarmann Vølstad, administrerende direktør Øystein Mæland, direktør kirurgisk divisjon Anne Karin Lindahl og avdelingsleder dagkirurgisk avdeling Mariann Aaland.
f.v. avdelingsleder øre-, nese-, halsavdelingen Ivar Bjarmann Vølstad, administrerende direktør Øystein Mæland, direktør kirurgisk divisjon Anne Karin Lindahl og avdelingsleder dagkirurgisk avdeling Mariann Aaland.

– Dette er barn og familier som har mye plager og trenger operasjon, forteller avdelingsleder Ivar Bjarmann Vølstad.

Nå får alle barn tilbud om operasjon innen fristen.

Øre-, nese-, halsavdelengen har nedlagt et stort arbeid sammen med anestesiavdelingen og dagkirurgisk avdeling for å få ned etterslepet. I dette arbeidet blir også mange andre avdelinger påvirket og merker økt aktivitet. Milepælen ble feiret med ansatte på de ulike avdelingene, direktør for kirurgisk divisjon Anne Karin Lindahl og administrerende direktør Øystein Mæland.

Ivar Bjarmann Vølstad er fornøyd med innsatsen fra avdelingene det siste året.

– Det krever ekstra logistikk å få et barn gjennom operasjon, og det krever godt samarbeid mellom forskjellige yrkesgrupper for å få det til på en god måte.

Videre jobber øre-, nese-, halsavdelingen med å redusere antall pasienter som ikke får sin time som avtalt. I januar 2022 var det 3100 pasienter som var forsinket i sin utredning og behandling. Antallet er nå redusert til 850 pasienter. 

Målet for utgangen av 2024 er at dette antallet skal reduseres til under 400, og at alle pasientene i løpet av 2025 får sin time som avtalt. 

Avdelingen har jobbet med hele henvisningsforløpet og noen av innsatsområdene har vært: digital hjemmeoppfølging, bedre samarbeid med andre avdelinger og avtalespesialister, kapasitetsberegning for drift, reduksjon av unødvendige kontroller.

Økt innsats over tid

Da regjeringen lanserte ventetidsløftet i mai, var Ahus allerede i gang med etterslepsprosjektet som skal bidra til å redusere fristbrudd og antall langtidsventende.

10 avdelinger med 86 prosent av etterslepet på sykehuset og 95 av fristbruddene deltok ved oppstart i mars. Senere har ni nye avdelinger blitt med i prosjektet. Bildediagnostisk avdeling er sentral i arbeidet da de bidrar med nødvendig utredning for alle fagavdelinger.

Les også: Viste frem solid arbeid med å redusere ventelistene til statsministeren og helseministeren. 

  • Ekstraordinær poliklinikk
  • Rydding i ventelister
  • Rettighetsvurdering – gjennomgang av rutiner – utvikle egnet praksis
  • Planlegge behov for bemanning, rom og utstyr
  • Læringsnettverk for berørte avdelinger – opplæring og erfaringsutveksling
  • God lederforankring – involvere tillitsvalgte – basert på frivillighet

Det er inngått avtaler i hver avdeling for dette arbeidet, og fagforeningene er involvert i tilretteleggingen, blant annet når det gjelder lønn og godtgjørelse for ekstra arbeidstid. Ekstraarbeidet i prosjektet er basert på frivillighet.

Resultater fra 1. april til 22.oktober   

• Avsluttet 11 455 kontakter, inkludert 8 396 konsultasjoner - fordelt på 8 551 pasienter.
• Gjennomsnittlig ventetid for ventende er redusert med 28 dager - fra 92 til 64 dager.
• Antall langtidsventende er redusert fra 909 til 153.
• Fristbrudd ventende er redusert med 55 prosent.
 

Øking i aktivitet både via ekstraordinære tiltak og i ordinær drift i perioden april til 1. september: 

• Fra 296 000 konsultasjoner i 2023 - til 321 000 i 2024 samlet for alle fagområder, en økning på 25 000 konsultasjoner. Av disse er 5266 i etterslepsprosjektet. 
• 70 prosent av økningen i ordinær drift har skjedd i avdelingene som er med i etterslepsprosjekt: Fra 120 523 konsultasjoner i 2023 til 137 997 i tilsvarende periode 
i 2024, en økning på 17 400 konsultasjoner.