Jobber sammen for å møte kraftig økning i autisme
Antall barn med autisme økt har økt drastisk i Norge, og på få år har tallene mangedoblet seg. Ahus ønsker å møte utviklingen med tettere samarbeid og kompetanseheving i og utenfor sykehuset.

– De siste årene har antall barn som henvises med mistanke om autisme økt drastisk, sier Marianne Olsen, spesialpedagog ved BUP Grorud.
I 2020 fikk 252 barn med en autismediagnose behandling ved avdeling barn og unges psykiske helsevern på Ahus (ABUP). I 2024 var tallet 594.
– Vi har ikke en forklaring på økningen. Det har pågått forskning i mange år, og på Ahus har vi et pågående forskningsprosjekt med fokus på den økte forekomsten blant førskolebarn, og hvordan vi kan forstå denne, sier Hanna Friis Steen, psykologspesialist ved avdeling for habilitering i barne- og ungdomsklinikken.
Autismeøkningen merkes godt av både Ahus, kommunene og bydelene.
– I barn og ungdoms hverdag er det viktig med helhetlige og gode hjelpetiltak både før og etter et opphold på sykehuset. For å få til en god helhet bør hjelpere ha en felles forståelse og kompetanse på tvers av tjenestene, sier Steen.
Forståelse og tiltak
Autisme er en tilstand som blant annet påvirker evnen til kommunikasjon og sosial samhandling. Det er store individuelle forskjeller, men en del av barna og ungdommene trenger mye hjelp og støtte fra menneskene rundt seg hele livet.
– Det er viktig for oss å sikre kvalitet i utredningen og at vi klarer å beskrive barna og ungdommenes behov på en god måte. Vi skal være trygge på at de ikke bare får diagnosen, de skal også bli forstått og få gode tiltak i etterkant, sier Olsen.
– Økningen krever nytenkning, fleksibilitet og større grad av samarbeid. Vi ser et behov for flere ressurser og mer kompetanse, og som sykehus ønsker vi å skape en felles arena for kompetanseutveksling, sier Steen.
Nødvendig samarbeid
I mars arrangerer derfor fagråd for autisme på Ahus for første gang «autismedagene» - et initiativ hvor fagpersoner på sykehuset og i kommunene skal dele kompetanse og lære av hverandre. Tiltak og oppfølging er temaene.
Det har vært enorm interesse for de to fagdagene, som raskt ble fulle.
– Vi har invitert erfarne og kompetente forelesere fra ulike fagmiljøer og tjenester til å forelese om tiltak som kan være relevante for en gruppe barn med individuelle forskjeller og behov, sier Steen.
– God hjelp tidlig i livet er viktig for det enkelte barnet og familien, sier Olsen.