Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Flere får behandling om man melder at timen ikke passer

Nesten 17500 konsultasjoner ble satt opp på Ahus første halvår i år uten at pasienten møtte til timen. Tallet har gått merkbart ned det siste året, men det kommer alle til gode dersom flere møter opp til avtalt tid.

Publisert 12.08.2024
En kvinne som smiler til en mann
4,3 prosent av de oppsatte konsultasjonene ved Ahus mangler oppmøte fra pasientene

Første halvår i år registrerte Ahus 17462 konsultasjoner der pasienter ikke møtte til oppsatt time. Dette utgjør 4,3 prosent av konsultasjonene. Tallet for alle sykehusene i Helse Sør-Øst samlet var 3,9 prosent. 

Sammenliknet med første halvår 2023 har frafallet ved Ahus blitt mindre, men det er fortsatt svært viktig at pasienten gir sykehuset raskt beskjed dersom en time ikke passer. 

 – Det kan være vanskelig å få inn en ny pasient til behandling dersom vi får beskjed for tett på oppsatt tid, sier Øyvind Antonsen, assisterende direktør i divisjon for medisin og helsefag ved Ahus.  

Felles løft for kortere ventetid 

Ahus jobber som resten av Helse Sør-Øst med å kutte ned ventetidene. 

– Det er avgjørende at også pasientene stiller opp og melder fra så tidlig som mulig, mener Terje Rootwelt, direktør i Helse sør-Øst. 

Han sier sykehusene kan behandle flere pasienter dersom flere møter opp og flere melder fra dersom de ikke har mulighet til å stille. Samtidig understreker han at både pasientene og de ansatte på sykehusene har blitt flinkere. 

 – Pasientene skjønner hvor viktig det er at de møter opp, og sykehusene har blant annet innført systemer hvor de minner pasientene på timen sin, sier Rootwelt.
 
Tall for hele helseregionen finner du her: 
Viktig at pasientene møter opp - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)       

NB:  
Tallene viser kun de pasientene som ikke møter til time samme dag og tilfeller der sykehuset ikke har fått beskjed. Antallet som avbestiller få dager før timen er langt høyere. 

– Dette utgjør et vel så stort problem, sier Øyvind Antonsen.

Stor forbedring i flere Ahus-avdelinger

Antonsen forteller at sykehuset jobber iherdig med å korte ned ventelistene, uavhengig av hvor i forløpet pasienten er. 

 – Da er det selvsagt viktig at pasientene tidlig får beskjed om oppmøte og at pasientene raskt gir tilbakemelding dersom tidspunktet ikke passer. 

Avdelingene med størst utfordringer fikk utvidet kapasiteten fra påsken 2024 og fortsetter dette arbeidet på høsten. Målet er at over 90 prosent av pasientene skal få sin time som avtalt. 

 – Vi har sett en stor forbedring for ortopedi, lungemedisin og øre-nese-hals. Samlet har Ahus redusert gjennomsnittlig ventetid for de pasientene som fortsatt venter med rundt 15 dager. Vi har også redusert antall pasienter som har ventet i over ett år med 69 prosent, sier Antonsen.