Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Fra skolebenk til sengepost: Sykepleierstudent i praksis
Hvert år tar Ahus imot opptil 1000 studenter. Praksis er en viktig del av utdanningen, der studentene får muligheten til å utvikle seg og anvende teori i praksis. Tharsanan Varnakulanathan er sykepleierstudent på Ahus og deler sine erfaringer fra praksis.
Publisert 14.02.2025
Sist oppdatert 27.02.2025
God informasjon før praksisstart
Overgangen fra teori til praksis kan være stor. Derfor sørger Ahus for å legge til rette for et godt læringsmiljø. For Tharsanan, andreårsstudent ved VID vitenskapelige høgskole, har praksis på lungemedisinsk sengepost gitt både faglig utvikling og trygghet i rollen som sykepleier.
– Før jeg startet, fikk jeg en e-post med all nødvendig informasjon. Det gjorde det enklere å orientere seg på avdelingen. Jeg har blitt fulgt opp fra dag én, og praksisperioden har vært akkurat slik jeg hadde håpet på, sier han.
En varm velkomst
Å starte i en ny jobb innebærer å bli møtt med mange nye inntrykk. Tharsanan trekker frem viktigheten av å bli møtt med et smil.
– Det er viktig å føle seg velkommen som ny, og det har de fått til her. Jeg føler meg velkommen hver eneste dag, og det er en trygghet for meg, sier han.
Hektisk under trygge rammer
Tharsanan har tidligere fått høre at lungemedisinsk sengepost kan være krevende, men erfaringen hans har vært en annen.
- Det er dyktige folk på avdelingen, og jeg føler de tar godt vare på meg. Selv om det kan være hektisk, er det trygge rammer og gode rutiner. Det skaper en trygghet både for oss studenter og for pasientene, sier han.
Faste veiledere og tett oppfølging
På Ahus får praksisstudenter både en primær- og en sekundærveileder, noe som sikrer kontinuitet i læringen. Tharsnan opplever ikke bare at veilederne, men hele avdelingen følger med på opplæringen og utviklingen hans.
– Jeg vet alltid hvem jeg kan spørre. Hvis veilederen min ikke er til stede, er de andre godt informert om hva jeg kan og hva jeg trenger å lære. Det er en avdelingen som kommuniserer godt, sier han.
Læring gjennom praksis
Tharsanan har hatt en bratt læringskurve, men er glad for de nye ferdighetene han har lært seg.
- Jeg har fått prøve meg på mange prosedyrer jeg ikke har gjort før, som å sette på VPAP, skylle dren, ta blodprøver og stelle sår. Det er mye mer varierte oppgaver enn det jeg trodde det skulle være på en lungeavdeling.
Han setter stor pris på at opplæringen er lagt opp til at han skal få prøve ting selv.
– I stedet for at de bare forklarer, får jeg gjøre ting selv under veiledning. Det hjelper meg å få ferdighetene virkelig under huden, sier han.
Tharsanan understreker videre at spørrekulturen på avdelingen har vært en stor støtte.
– De spør meg alltid hvordan det går og om jeg har erfaring med prosedyrene. Hvis det er noe jeg ikke kan, tar de seg tid til å forklare før vi setter i gang, sier han.
En variert arbeidshverdag
Arbeidsdagen på avdelingen starter med at Tharsanan får tildelt en arbeidsliste som gir ham oversikt over hva han skal gjøre. Denne listen gir en rød tråd i praksisperioden, og sikrer at han får mengdetrening på de nødvendige oppgavene.
- Selv om avdelingen er delt opp i to forskjellige tun, blir jeg invitert på tvers av dem. De har meg i bakhodet selv om vi er på forskjellige steder, og snakker på tvers om min læringskurve og hvordan jeg ligger an.
Råd til andre studenter
For å få mest mulig ut av praksisperioden, mener Tharsanan det er viktig å være aktivt med i læringsprosessen.
– Vær nysgjerrig, still spørsmål og oppsøk læringssituasjoner. Evaluér egen læring underveis, det gjør det lettere å se progresjonen din og få mest mulig ut av praksisen.
Student
I forkant av en praksisperiode må du sette deg inn i en del viktig informasjon og ta flere obligatoriske kurs. Under finner du all informasjon du trenger før oppstart. Velkommen som student på Akershus universitetssykehus!